Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Iskry Niepodległej” w nowoczesny sposób uczą o historii Polski [ROZMOWA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Prof. Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego.
Prof. Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego. Norbert Ziętal
Rozmowa z wicepremierem, ministrem kultury i dziedzictwa narodowego, prof. Piotrem Glińskim.

Spis treści

- "Iskry Niepodległej" w bardzo nowoczesny sposób, z wykorzystaniem multimediów, prezentują historię Polski, poprzez dokonania najwybitniejszych postaci. Skąd pomysł na takie przedsięwzięcie?

- Ta inicjatywa zrodziła się w gronie moich współpracowników, którzy współtworzyli Program Niepodległa związany ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. To był program rządowy, który miał na celu wzmocnienie polskiej wspólnoty, budowanie czy odbudowanie więzi społecznych wokół wydarzeń związanych ze stuleciem niepodległości. Rzecz wielka dla naszej historii, dla naszej tożsamości. Obchody trwały od 2017 r. aż do końca 2022 r. - tak jak 5-6 lat tworzyły się granice Polski niepodległej po I wojnie światowej, i były organizowane na różnych szczeblach. Mieliśmy obchody centralne, lokalne, ale także organizowane za granicą. Jednymi z projektów związanych z obchodami, które wykorzystywały nowe technologie, były filmy VR (virtual reality oznacza wirtualną rzeczywistość - przyp. red), które się ogląda w okularach 3D. To bardzo atrakcyjna forma przekazywania treści, szczególnie dla ludzi młodych. Widz ma wrażenie, że znalazł się w centrum wydarzeń. Te filmy były prezentowane w czymś w rodzaju mobilnego kina, właśnie tira, który objeżdżał Polskę z pokazami „Kartki z Powstania” czy „Wiktorii 1920”. I z tego doświadczenia wyrósł pomysł na mobilne widowisko opowiadające o polskiej historii językiem nowych mediów.

- Pomysł został zrealizowany, a trasa pojazdów, pod hasłem "Iskry Niepodległej", została zainaugurowana w Przemyślu.
- Tak. Powstały dwa specjalnie zaprojektowane tiry, w których za pomocą elektroniki polska historia prezentowana jest w sposób atrakcyjny i zrozumiały dla młodzieży.

Dzieje Polski przedstawia osoba z zewnątrz i postaci historyczne

- Przyjęto ciekawą konwencję. Dzieje przedstawiane są przez bota, osobę z zewnątrz oraz polskie postaci historyczne.

- Opowiadanie naszej historii zaczynamy od ojców naszej niepodległości, ale później prezentowane są dokonania naukowców, wynalazców, zdobywców, ludzi kultury, sportu. Oni też, a może nawet przede wszystkim, budowali potencjał naszej wspólnoty. Chociaż wspominamy, oczywiście, np. o Marii Skłodowskiej-Curie, ale opowiadamy bliżej o osobach, które są mniej znane, a miały olbrzymi wkład w rozwój nauki czy medycyny na świecie.

- Oglądałem już wystawę i sądzę, jako ojciec dwóch uczennic, że młodzież będzie zachwycona taką prezentacją. W jaki sposób ma ona oddziaływać na młodych ludzi?

- Każdy młody człowiek, który to ogląda, ma w sobie iskrę, którą może wykorzystać dla rozwoju własnej osobowości, własnej kariery, i w ten sposób przyczynić się także do rozwoju wspólnoty. Taką formę prezentacji wymyślili moi współpracownicy. Zaufałem im - tak jak podczas pierwszego projektu z filmami VR. W tej chwili mamy już sześć takich filmów. Bardzo ciekawych, które za pomocą nowej technologii pokazują ważne rzeczy.

Wystawa "Iskry Niepodległej" odzieli 100 miejscowości w Polsce

- W Przemyślu mobilna wystawa "Iskry Niepodległej" miała swoją inaugurację. Jednak rusza w Polskę, taka jest jej idea.

- Ta wystawa ma jeździć po Polsce, docierać do małych miejscowości. Każdy będzie mógł zobaczyć to multimedialne wydarzenie. Myślę, że jest to ciekawe edukacyjnie, zwłaszcza dla młodzieży. Oczywiście, nie tylko, bo zapraszamy wszystkich. Ponadto Iskrom Niepodległej będą towarzyszyły pokazy wspomnianych filmów VR-owych. Myślę, że to atrakcyjny sposób zachęcania do poznawania naszej historii, rozmowy, o naszych wspólnych wartościach. A jednocześnie też ciekawe doświadczenie.

- Czy nowoczesne technologie powinny wkraczać do szkół, nie tylko do nauki informatyki, ale też np. historii?

- Te technologie już wkroczyły do szkół. W przeciwieństwie do naszych poprzedników, zrealizowaliśmy zapowiedzi unowocześniania edukacji. W szkołach jest dostęp do szerokopasmowego Internetu. Są programy realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, laboratoria, centra technologiczne. Nasz projekt jest realizowany pod kątem zadań realizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

- Co panu osobiście najbardziej podoba się w projekcie "Iskry Niepodległej"?

- Dla mnie najważniejsze jest to, że w tym projekcie wykorzystany jest nowoczesny język technologiczny zrozumiały dla młodych ludzi. I mam nadzieję, że będzie rzeczywiście zrozumiały. Celem "Iskier Niepodległej" jest edukacja, zainteresowanie z jednej strony wiedzą historyczną, faktami, często mało znanymi, a z drugiej strony - zachęta do tego, żeby w życiu być ambitnym, żeby stawiać sobie ambitne cele. Każdy ma jakiś talent, możliwości i pasje, które może realizować z satysfakcją dla siebie i korzyścią dla wspólnoty, dla Polski. To jest najważniejsze w tym projekcie.

"Przeprowadziliśmy duży, systemowy projekt termomodernizacji szkół artystycznych w Polsce"

- Nie tylko z inauguracją trasy projektu "Iskry Niepodległej" związana jest pana wizyta w Przemyślu. Wziął pan udział w uroczystości zakończenia remontu bardzo ważnego w Przemyślu Zespołu Szkół Muzycznych.

- To bardzo ważne wydarzenie dla społeczności lokalnej. Przenosimy szkołę - która funkcjonuje w zabytkowych budynkach - w XXI wiek. To zupełnie inne warunki pracy dla uczniów, ich rodziców, dla pedagogów. W ciągu mojej pracy w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeprowadziliśmy duży, systemowy projekt termomodernizacji szkół artystycznych w Polsce. 140 szkół muzycznych, 180 budynków, często właśnie zabytkowych, jak Przemyślu. Często w mniejszych miejscowościach. Te obiekty przeszły pełną termomodernizację, generalne remonty, wymianę instalacji. To skutkuje dużymi oszczędnościami na ogrzewaniu, na kosztach energii, taką szkołę jest znacznie taniej utrzymać. Ponadto zyskujemy czystsze powietrze. Bardzo się cieszę, że również szkoła w Przemyślu jest wśród tych, które uczestniczyły w projekcie termomodernizacji i że po remoncie na pewno może uchodzić za jedną z najpiękniejszych szkół muzycznych w Polsce.

- Rosną wydatki na kulturę w Polsce. Więcej jest w naszym kraju inwestycji podobnych do tej w Przemyślu?

- W ciągu dwóch kadencji wydaliśmy łącznie 1,5 miliarda złotych na inwestycje w szkołach artystycznych szczebla akademickiego i średniego. Wybudowaliśmy m.in. dwadzieścia nowych sal koncertowych przy szkołach muzycznych pierwszego i drugiego stopnia. I to jest szalenie pozytywna zmiana, bo te sale w małych miejscowościach, takich jak Jastrzębie-Zdrój, Myślenice czy Zambrów, często pełnią funkcję głównych miejskich sal koncertowych. Są dostępne dla uczniów, ale i przyciągają uznanych artystów. A jednocześnie są pięknie zaprojektowane i wykonane z dbałością o szczegóły zarówno pod względem akustycznym, jak i estetycznym. Takie inwestycje zawsze wymagają wsparcia z budżetu centralnego. Nasze dzieci mają prawo uczyć się w szkołach o takim samym standardzie jak w Holandii, w Niemczech, czy we Francji. I tak się waśnie dzieje. W ciągu siedmiu lat zwiększyliśmy budżet ministerstwa z niespełna 3,5 do ponad 7 miliardów złotych. Dzięki temu możemy sprawnie prowadzić duże projekty inwestycyjne, m.in. termomodernizację szkół, teraz pracujemy nad podobnym projektem dla archiwów, które do niedawna były w katastrofalnym stanie. Budujemy też nowe siedziby archiwów, realizujemy ponad 300 inwestycji w obszarze muzealnictwa, kilka tysięcy projektów w dziedzinie ochrony zabytków. To jest wielka cywilizacyjna zmiana w polskiej kulturze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Iskry Niepodległej” w nowoczesny sposób uczą o historii Polski [ROZMOWA] - Nowiny

Wróć na tarnobrzeg.naszemiasto.pl Nasze Miasto